• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5139 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۲ بهمن

ابوظبي در گردباد انتقام

سفر هرتزوگ به امارات تحت‌الشعاع ناامني ناشي از حملات تلافي‌جويانه يمن قرار گرفت

شهاب شهسواري

بامداد دوشنبه براي سومين‌بار در يك ماه گذشته خاك امارات متحده عربي هدف حملات تلافي‌جويانه يمن قرار گرفت كه از سوي انصارالله عمليات اعصار به معناي گردباد نام گرفته است. درحالي كه جنگ يمن وارد هشتمين سال خود مي‌شود، امارات كه در هفت سال گذشته به‌‌رغم حضور فعالش در جنگ عليه يمن، وضعيتي امن داشت، حالا گوشه‌هايي از آسيب‌هاي جنگ را از نزديك احساس مي‌كند. در حالي كه مقام‌هاي يمني مدعي شده‌اند كه حمله بامداد دوشنبه با چندين موشك و پهپاد انجام شده است، وزارت دفاع امارات فقط رسيدن يك موشك به خاك خود را تاييد كرده و مدعي شد كه اين موشك را در آسمان رهگيري و منهدم كرده است. براساس گزارش وزارت دفاع امارات متحده عربي، موشك يمني ساعت 20 دقيقه بامداد روز دوشنبه در آسمان امارات منهدم شده است و درست 30 دقيقه بعد در ساعت 50 دقيقه بامداد، جنگنده‌هاي اماراتي سكوي پرتاب اين موشك را در استان جوف يمن، در 1350 كيلومتري خاك امارات هدف قرار داده‌اند. درحالي كه يمني‌ها مدعي هستند مناطقي حساس در خاك امارات را هدف گرفته‌اند، اين بيانيه مي‌افزايد كه لاشه‌هاي موشك منهدم شده در يك منطقه غيرمسكوني فرود آمده و آسيبي وارد نكرده است. امارات هفته گذشته انتشار ويديو و تصاوير از حملات به خاك اين كشور را ممنوع اعلام و تهديد كرد كه در صورت انتشار تصوير، عاملان محاكمه خواهند شد.

حمله به خاك امارات همزمان با سفر رييس رژيم اسراييل به امارات متحده عربي انجام مي‌شود. نخستين سفر اسحاق هرتزوگ، رييس رژيم اسراييل به امارات از يكشنبه آغاز شده است و روز گذشته با بازديد او از اكسپوي 2020 در دوبي ادامه يافت. انصارالله يمن علاوه بر جنگ با ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي از مخالفان جدي اشغال سرزمين فلسطين نيز هستند. روزنامه جروزالم پست اسراييل با اشاره به همزماني اين حمله با سفر رييس اين رژيم به امارات مي‌نويسد: «غيرعادي است اگر زمانبندي اين حمله هدفمند نباشد. ظواهر يك حمله توسط حوثي‌ها همزمان با اين ديدار رده‌بالا نشان مي‌دهد كه آنها قصد دارند در پروپاگانداي منطقه‌اي امتيازي براي خود كسب كنند.»
دفتر اسحاق هرتزوگ رييس رژيم اسراييل با انتشار بيانيه‌اي درخصوص حملات روز دوشنبه تاكيد كرد: «رييس‌جمهور در جريان جزييات حادثه قرار گرفته است. هيچ تهديدي رييس‌جمهور و هيات همراهش را تهديد نكرد و نمي‌كند.» هرتزوگ روز دوشنبه در سخنراني خود در محل اكسپوي دوبي از رسيدن حجم مبادلات تجاري اسراييل و امارات به سطح يك ميليارد دلار خبر داد و از امضاي بيش از 100 توافقنامه همكاري در 16 ماهي كه از عادي‌سازي روابط ميان دو طرف مي‌گذرد، خبر داد. هرتزوگ گفت: «اميدوارم و باور دارم كه تعداد بيشتر و بيشتري از ملت‌ها مسير امارات را در پيش خواهند گرفت و به توافق‌هاي ابراهيم مي‌پيوندند.» توافق‌هاي ابراهيم عنوان توافق‌هايي است كه تابستان سال گذشته ميان بحرين و امارات متحده عربي با رژيم اسراييل براي عادي‌سازي روابط امضا شد. با پيگيري‌ها و فشارهاي امريكا در طول دو سال گذشته علاوه بر بحرين و امارات، سودان و مراكش هم به جمع كشورهاي عربي پيوسته‌اند كه روابط رسمي با اسراييل برقرار كرده‌اند، اقدامي كه از سوي گروه‌هاي مقاومت فلسطيني به عنوان خيانت به آرمان فلسطين و تشويق اسراييل به خشونت و اشغالگري توصيف شده است. 
ايالات متحده امريكا كه در طول هفته‌هاي گذشته با استفاده از تجهيزات نظامي مستقر در خاك امارات به اين كشور براي رهگيري و انهدام حمله موشكي يمن به اين كشور كمك كرده‌ بود، نخستين كشوري بود كه حملات به خاك امارات را محكوم كرد. ند پرايس، سخنگوي وزارت خارجه ايالات متحده امريكا در بيانيه‌اي كه در شبكه اجتماعي توييتر منتشر كرد، نوشت: «ما تازه‌ترين حمله موشكي حوثي‌ها به ابوظبي را محكوم مي‌كنيم. در حالي كه رييس‌جمهور اسراييل از امارات متحده عربي بازديد مي‌كند تا پل بسازد و ثبات را در منطقه ترويج كند، حوثي‌ها به حملاتي ادامه مي‌دهند كه شهروندان غيرنظامي را تهديد مي‌كند.»

ادعاهاي ناهمخوان
اختلاف فاحشي ميان ادعاهاي دو طرف در مورد تعداد تجهيزات نظامي استفاده شده در اين حمله وجود دارد، در حالي كه امارات مي‌گويد فقط يك موشك را رهگيري كرده و هيچ آسيبي به خاك اين كشور وارد نشده است، سخنگوي نيروهاي مسلح يمن، وفادار به انصارالله مدعي هستند كه از چندين موشك و چندين پهپاد در اين حمله استفاده كرده‌اند و نقاط بسيار حساسي را در خاك امارات به شكل موفق هدف قرار داده‌اند. يحيي سريع، سخنگوي نيروهاي مسلح يمن، وفادار به انصارالله گفته است: «در مرحله سوم عمليات اعصار اليمن، عمق كشور امارات هدف قرار گرفت و طي آن چندين موشك بالستيك ذوالفقار به اهداف مهمي در امارت ابوظبي اصابت كرد و با چندين فروند پهپاد «صماد ۳» به اهداف حساس در امارت دوبي حمله شد.»
خبرگزاري امريكايي آسوشيتدپرس با اشاره به غير قابل اعتماد بودن اطلاع‌رساني وزارت دفاع امارات درخصوص تعداد موشك‌هاي رهگيري شده و محل سقوط بقاياي آن مي‌نويسد: «[در پي حملات اخير] دادستان ارشد امارات شهرونداني را كه تصاوير از اين رويدادها را بازنشر مي‌كنند به محاكمه تهديد كرده ‌بود. امارات متحده عربي يك فدراسيون خودكامه از 6 شيخ‌نشين در شبه جزيره عرب است و [اين‌گونه تهديدها] اطلاع‌رساني براي روزنامه‌نگاران را بسيار پيچيده‌تر مي‌كند.» در ادامه اين گزارش آمده است: «وزارت دفاع امارات متحده عربي به جاي آن [انتشار تصاوير محل اصابت موشك يمني] تصاوير سياه و سفيد صحنه ادعايي انهدام يك سكوي پرتاب موشك بالستيك در استان جوف يمن، 30 دقيقه بعد از حمله منتشر كرد. اين اقدام درست همانند واكنش وزارت دفاع امارات بعد از حمله هفته پيش بود.» به نوشته آسوشيتدپرس، اين حملات بلافاصله به مبدا شليك موشك «اين گمانه را در ميان تحليلگران ايجاد كرده است كه امارات از حمايت اطلاعاتي دستگاه‌هاي اطلاعاتي غربي برخوردار مي‌شود.» 

اخبار متناقض از اكسپو
همزمان با انتشار خبر حمله انصارالله به امارات متحده عربي، برخي رسانه‌ها از جمله يورونيوز و خبرگزاري مهر در گزارش‌هايي از شنيده شدن انفجارهاي شديد در اكسپو و تخليه پاويون‌هاي كشورهاي مختلف خبر داده ‌بودند. با اين حال ساعاتي بعد از انتشار اين گزارش‌ها، هرگونه انفجار در اكسپو تكذيب شد. اين اخبار درحالي منتشر مي‌شد كه سخنگوي نيروهاي مسلح يمن وفادار به انصارالله در كنفرانس خبري تلويزيوني خود تاكيد كرده ‌بود كه هدف حملات روز گذشته ابوظبي بود نه شهر دوبي كه اكسپو در آن برگزار شده است.
خبرگزاري ايسنا مي‌نويسد: با آنكه برخي منابع خبري روز گذشته از شنيده شدن صداي انفجارهايي در داخل نمايشگاه اكسپو دوبي خبر داده‌اند، اما پيگيري‌ها نشان مي‌دهد بيشتر پاويون‌ها از اين موضوع بي‌اطلاع بوده‌اند و اكسپو نيز بدون تعطيلي به كار خود ادامه داده است. پيگيري‌هاي ايسنا از پاويون برخي كشورها، از جمله ايران كه در فضايي به وسعت ۲۰۱۴ متر در اكسپو دوبي حضور دارد، حاكي از اين است كه بسياري از حاضران در پاويون كشورها صداي اين انفجار را نشنيده‌اند و پاويون‌ها نيز، درحالي كه با ازدحام جمعيت بازديدكنندگان در آخرين روز هفته روبه‌رو بوده‌اند، بدون اينكه تخليه شده باشند تا پايان ساعت كاري اكسپو كه ۱۰ شب است، به كار خود ادامه داده‌اند.

امنيت شكننده
مقام‌هاي امارات به‌‌رغم سه حمله به خاك اين كشور در يك ماه گذشته مدعي مي‌شوند كه اين كشور كاملا امن است و هيچ خطري بازرگانان، توريست‌ها، كارگران و كسب و كارهاي خارجي در امارات را تهديد نمي‌كند. اما يمني‌ها روايتي متفاوت ارايه مي‌دهند و مي‌گويند تا زماني كه مشاركت امارات در جنگ يمن ادامه داشته‌ باشد، به حملات خود ادامه مي‌دهند و از خارجي‌ها مي‌خواهند تا از مراكز حساس امارات فاصله بگيرند.
يحيي سريع، سخنگوي نيروهاي مسلح يمن وفادار به انصارالله در اظهارات تلويزيوني خود درخصوص حمله روز دوشنبه تاكيد كرد: «كشور كوچك دشمن اماراتي تا زماني كه به عنوان ابزار دشمن اسراييلي در ابوظبي و دوبي به تجاوز به مردم و كشور ما ادامه دهد، ناامن خواهد ماند. نيروهاي مسلح يمن بار ديگر به شهروندان، ساكنان و شركت‌ها براي دوري از مقرها و تاسيسات حياتي، به دليل آسيب‌پذيري در برابر هدف‌گيري در دوره آتي هشدار مي‌دهند.» وي ادامه تاكيد كرد: «ما در برابر محاصره خفه‌كننده و افزايش جنايات عليه ملت بزرگ خود، دست‌ بسته نخواهيم ماند و به حق خود در دفاع مشروع از يمن تا زمان توقف حملات و رفع محاصره ادامه خواهيم داد و خداوند را بر اين حرف خود گواه مي‌گيريم.»
آنتوني هاروود، پيش از تازه‌ترين حمله انصارالله يمن به امارات در يادداشتي براي پايگاه خبري العربي الجديد با عنوان «آيا امارات بعد از حمله‌هاي پهپادي يمن براي مهاجران و توريست‌ها امن است؟» مي‌نويسد: «درحالي كه درگيري‌هاي يمن به مرحله حساسي مي‌رسد، انتظار مي‌رود كه پرواز موشك‌ها ادامه داشته ‌باشد و درست همان‌گونه كه ارتش جمهوري‌خواه ايرلند در دهه 1970 در مورد بمب‌گذاري‌ها در سرزمين اصلي بريتانيا مي‌گفت، فقط كافي است حوثي‌ها يك‌بار شانس‌شان بزند.» اين تحليلگر بريتانيايي ادامه مي‌دهد: «نتيجه عبور يكي از اين موشك‌ها از ديوار دفاعي امارات و برخورد آن به يكي از آن هتل‌هاي مجلل كه چشم‌انداز آسمان آن را تشكيل داده‌اند، نتيجه فاجعه‌باري در اعتبار اين كشور به عنوان زمين بازي امن و ايمن بزرگسالان ثروتمند و مشهور خواهد داشت.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون